Rozinky – Užitečné a nebezpečné vlastnosti

rozinky

Rozinky v turečtině znamenají „hrozny“. Než budeme mluvit o prospěšných vlastnostech rozinek, podívejme se nejprve na to, jak k nim obecně dochází.

Celkem existují čtyři druhy rozinek: světlé malé vypeckované rozinky ze sladkých bílých a zelených odrůd hroznů, tmavě modré bez pecek, světle olivové střední velikosti s jedním semenem, velké masité, velmi sladké chuti s několika velkými semeny. Současně, stejně jako v případě hroznů, jsou tmavé odrůdy rozinek užitečnější než světlé.

Rozinky patří do sekce sladkých výrobků. Vůbec to ale není cukr, který jsme si dávali do čaje a fruktóza a glukóza, což jsou zdravé sacharidy, hladinu inzulinu v krvi nezvyšují.

Kalorický obsah rozinek

Rozinky jsou kalorické a obsahují 264 kcal na 100 g produktu. Ve 100 g rozinek Kishmish – 279 kcal. Přejídání rozinkami může vést k obezitě.

Nutriční hodnoty na 100 gramů:

Proteiny, gr Tlustý, gr Sacharidy, gr Zola, gr Voda, gr Kalorický obsah, kcal
2,9 0,6 67 1,8 15,4 264 – 279

Užitečné vlastnosti rozinek

Rozinky jsou velmi bohaté na draslík: 100 gramů obsahuje 860 mg draslíku. Kromě toho rozinky obsahují prvky jako fosfor, sodík, vápník, hořčík, železo a také vitamíny B1, B2, B5, PP (kyselina nikotinová).

Niacin neboli kyselina nikotinová je součástí enzymů zapojených do buněčného dýchání a metabolismu proteinů, které regulují nervovou aktivitu. To je důvod, proč rozinky posilují nervový systém a působí jako sedativum.

Na rozinky tak bohatý draslík reguluje acidobazickou rovnováhu v krvi, aktivuje svalovou práci srdce, zlepšuje přenos nervových vzruchů, příznivě působí i na činnost ledvin a kůže.

Díky vitamínům B1, B2 a B5, které jsou uloženy v rozinkách, a mikroprvku hořčíku se zlepšuje práce nervového systému, člověk se zklidňuje, zlepšuje se mu spánek;

Tmavé rozinky, stejně jako tmavé hrozny a víno z nich, jsou považovány za užitečnější než světlé odrůdy. Dokonce i kazy a onemocnění dásní jsou na dosah rozinek. Antioxidanty v něm obsažené, zejména kyselina oleanolová, inhibují růst bakterií, které způsobují onemocnění zubů. Fytochemikálie obsažené v rozinkách jsou prospěšné pro zuby a dásně.

Jednou z prospěšných vlastností rozinek je jejich schopnost odstranit otoky a zvýšit výdej moči. Tato vlastnost přímo souvisí s přítomností draslíku v něm, který pomáhá i při otravách, kdy je potřeba odstranit toxiny z krve. Chcete-li to provést, musíte nejprve hníst rozinky, smíchat je s živočišným tukem a poté aplikovat na nádor nebo místo průlomu varu.

Rozinky by měly být součástí vašeho jídelníčku pro lidi s kardiovaskulárními chorobami, cukrovkou a vegetativně-vaskulární dystonií.

READ
Brojlerové kachny: pěstování, krmení doma

Rozinky posilují plíce, srdce, nervový systém a dokonce potlačují hněv a uklidňují nervy. Pokud se cítíte podráždění, namočte si hrst rozinek přes noc do studené vody a vypijte ráno, tento nápoj navíc stimuluje srdeční sval. Vlastnosti rozinek se výrazně liší od vlastností hroznů – to zaznamenali lékaři ve starověku. Sušené hrozny se v lidovém léčitelství používají odedávna. Odvar z rozinek s cibulovou šťávou je dobrý na kašel, rýmu, bolest v krku: 100 g rozinek zalijeme sklenicí vroucí vody a necháme 10 minut, vymačkáme, přecedíme, smícháme se lžící cibulové šťávy a vypijeme 1/ 2 šálky 3x denně. Při silném kašli a bronchitidě: 30 g rozinek nechte ve studené vařené vodě po dobu 45 minut a před spaním jezte s horkým mlékem.

Seznam užitečných vlastností rozinek zahrnuje její schopnost pomoci při žloutence. V tomto případě se připravuje speciální nálev na hroznovém octu. Tato infuze je vhodná i k léčbě nádorů sleziny. Za zmínku stojí, že obsah cukrů, konkrétně glukózy a fruktózy, je v rozinkách 8x vyšší než v hroznech. Proto místo cukroví a karamelu je lepší jíst rozinky. Antioxidanty v něm obsažené brzdí růst bakterií, které jsou jednou z příčin zubního kazu.

Kromě výše uvedeného přichází odvar z rozinek na záchranu s bronchitidou, zápalem plic a hypertenzí. Chcete-li připravit takový odvar, budete muset nalít 100 gramů nakrájených rozinek se sklenicí vody, držet 10 minut na nízké teplotě a vytlačit přes gázu.

Zajímavou užitečnou vlastností rozinek je, že pomáhá i s lišejníkem. Zajímavé je, že různé druhy rozinek pomáhají při různých nemocech. Vypeckované rozinky jsou dobré při úplavici a rozinky bez pecek jsou skvělé při problémech s ledvinami a močovým měchýřem.

Rozinky se často používají při vaření, jsou dobrým doplňkem do cukrovinek.

Nebezpečné vlastnosti rozinek

Před jídlem by měly být rozinky velmi pečlivě omyty, protože během průmyslového sušení jsou ošetřeny sírou a dalšími chemikáliemi, které jsou zdraví nebezpečné.

Nedoporučuje se užívat rozinky lidem trpícím obezitou, žaludečními vředy a akutním srdečním selháním.

Rozinky se kvůli vysokému obsahu cukru nedoporučují lidem s cukrovkou. Ale v extrémních případech, v přítomnosti této nemoci, můžete jíst nějaké rozinky vařené po dobu 15 minut.

Rozinky jsou kontraindikovány v případě tuberkulózy v otevřené formě a peptického vředu ústní dutiny, protože může vyvolat exacerbaci těchto onemocnění.

Známé jsou i případy alergické reakce na rozinky.

Věděli jste, že lahodné rozinky si můžete vyrobit i doma? V tomto videu se dozvíte, jak to udělat správně.

READ
Houba Chaga: 24 fotek a popis, jak se odlišit od ostatních a jak vypadá?

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Rozinky jsou hrozny sušené na slunci nebo v sušičce potravin. Hojně se používá ve vaření, zejména pro přípravu různých dezertů.

I přes svou malou velikost mají rozinky vysokou energetickou hodnotu a obsahují vitamíny, minerály a vlákninu důležitou pro zdraví.

Četné studie potvrzují prospěšnost rozinek pro naše tělo. Jeho pravidelné užívání umožňuje posílit srdce a cévy, zlepšit sportovní výkon a zpomalit stárnutí.

8 faktů o výhodách

Za posledních 20 let výzkum zjistil spoustu zdravotních výhod rozinek. Pojďme se jim věnovat podrobněji.

1. Má bohaté složení

rozinky

Rozinky jsou cenným zdrojem vlákniny a antioxidantů. Má relativně vysoký obsah kalorií (asi 299 kalorií na 100 gramů) a obsahuje následující skupiny živin:

Název komponenty Přibližné procento denní potřeby (na 100 gramů)
zažívací vláknina 16%
omega-3 mastné kyseliny 4%
vitamín B1 10%
vitamín B6 9%
vitamín C 6%
draslíku 34%
vápníku 8%
hořčíku 4%
fosfor 6%
železo 17%
manganu 13%
měď 30%

Každá z popsaných látek je nezbytná k zajištění vitální činnosti lidského těla. Fosfor například udržuje pevnost kostí a zubů, železo reguluje redoxní procesy a podílí se na syntéze červených krvinek, měď zlepšuje kardiovaskulární zdraví a stimuluje syntézu bílkovin.

Zahrnutí rozinek do vaší stravy je snadný způsob, jak získat důležité vitamíny, minerály a další cenné živiny.

2. Má antioxidační účinek

Rozinky obsahují speciální skupinu antioxidantů – fytonutrientů (polyfenoly a fenoly). Blokují účinek volných radikálů na buňky těla, což vede k jejich smrti nebo maligní přeměně.

Podle vědců radikálové reakce zvyšují riziko vzniku zhoubných nádorů a chronických onemocnění ze všech orgánových systémů, čímž přispívají k celkovému stárnutí organismu. Použití rozinek umožňuje zpomalit tento proces.

Rozinky díky přítomnosti antioxidantů mohou snížit riziko rakoviny a chronických patologií a také zpomalit stárnutí.

3. Bojuje proti škodlivým mikroorganismům v ústech

Bylo zjištěno, že rozinky mají výrazný antimikrobiální potenciál díky obsahu látek, jako jsou kyseliny oleanolová a linolová, betulin, b-sitosterol.

Sušené hrozny jsou schopny potlačit růst a množení patogenních forem streptokoků v celém těle, hlavně v dutině ústní.

Vědci také zjistili, že rozinky zabraňují šíření kariézních procesů na zubech pod vlivem bakteriální flóry a urychlují remineralizaci skloviny. Lze jej použít k prevenci a léčbě zubního kazu.

Absence kazu je vždy spojena se silnou lokální imunitou, na jejímž pozadí jsou méně často zaznamenávány infekční a zánětlivé onemocnění ústní dutiny.

READ
Jak množit lilii. 6 metod chovu lilie

Přidání rozinek do stravy místo sladkých cukrovinek může zlepšit zdraví ústní dutiny a snížit riziko vzniku některých infekčních onemocnění streptokokové etiologie.

4. Zlepšuje kardiovaskulární zdraví

Rozinky obsahují vlákninu, draslík, hořčík a mangan a také malé množství omega-3 mastných kyselin. Tyto látky působí terapeuticky ve vztahu k srdci a cévám.

Specialisté z University of Kentucky (USA) prokázali, že sušené hrozny snižují systolický krevní tlak (TK) a mají nepřímý vliv na diastolický krevní tlak. V důsledku toho se snižuje riziko vzniku mrtvice (s hypertenzními krizemi), zvyšuje se pevnost a elasticita stěn cévního řečiště.

Rozinky také snižují hladinu celkového a aterogenního (LDL) cholesterolu. Normální indikátory lipidového profilu jsou spojeny s absencí aterosklerotických plátů na stěnách tepen a nízkým výskytem patologií, jako je koronární srdeční onemocnění, infarkt myokardu, mrtvice a chronická mozková ischemie.

Hypocholesterolemický účinek je způsoben zpomalením zpětné reabsorpce cholesterolu ze střevního lumen a snížením aktivity jeho syntézy jaterními buňkami.

Rozinky snižují hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak, což pomáhá předcházet nejčastějším kardiovaskulárním onemocněním.

5. Snižuje hladinu cukru v krvi

Američtí vědci zjistili při pravidelném přidávání rozinek do stravy pokles koncentrace glykovaného hemoglobinu v krvi.

Glykovaný hemoglobin odráží průměrný obsah glukózy v krevním řečišti za poslední 2-3 měsíce.

Sušené hrozny díky množství vlákniny ve složení zpomalují vstřebávání sacharidů z lumen gastrointestinálního traktu, což zabraňuje prudkým skokům v krevním cukru.

Rozinky také zvyšují citlivost receptorových komplexů periferních tkání (svalů a tuku) na inzulín, což přispívá k rychlejšímu vychytávání glukózy z krve k pokrytí energetických potřeb.

Systematické používání rozinek umožňuje prevenci a dodatečnou kontrolu průběhu diabetes mellitus typu II a také mírně snižuje dávkování užívaných hypoglykemických léků.

Rozinky mohou snížit hladinu cukru v krvi a lze je použít k prevenci a zmírnění cukrovky XNUMX. typu.

6. Zvyšuje vytrvalost a fyzickou výkonnost

Pracovníci Louisianské státní univerzity (USA) objevili schopnost rozinek zlepšit sportovní výkon.

Přípravek umožňuje udržovat při cvičení přiměřenou hladinu cukru v krvi, která je nezbytná pro zásobování všech buněk energií. Také rozinky snižují únavu při dlouhodobém provádění stejného typu cvičení.

Účinnost rozinek je zaznamenána za účelem zvýšení fyzické síly a duševní výkonnosti, zlepšení paměti a pozornosti, což je také důležité při sportovních aktivitách.

Rozinky jsou preferovanou potravinou pro sportovce, protože zlepšují fyzickou sílu a výkon.

7. Pomáhá zhubnout

Rozinky obsahují poměrně velké množství vlákniny. Potravinová vláknina se při vstupu do žaludku zvětšuje a prostřednictvím neurohumorálních a reflexních reakcí potlačuje centra hladu v mozku.

READ
Boj s drátovci na podzim

Vědci ze Spojených států tvrdí, že chuť k jídlu po konzumaci sušených hroznů se snižuje o více než 8 hodin.

V důsledku potlačení chuti k jídlu se snižuje celkový kalorický obsah denní stravy (za účelem maximálního úbytku hmotnosti můžete užívat rozinky 2krát denně – ráno a večer).

Rozinky přitom neovlivňují hladinu pohlavních hormonů a vykazují stejnou účinnost u mužů i žen.

8. Zlepšuje stav pokožky

Rozinky jsou bohaté na antioxidanty, vlákninu a vitamíny, které hrají důležitou roli při zlepšování estetických vlastností pokožky.

Rostlina má tyto biologicky významné účinky:

  1. Snižuje rychlost stárnutí pokožky. Fenoly a další antioxidanty podle odborníků z Řecka chrání všechny kožní buňky, kolagenová a elastinová vlákna před volnými radikály. Díky tomu je zabráněno vzniku vrásek a stařeckých skvrn.
  2. Nasycuje pokožku živinami. Resveratrol, který je součástí rozinek, podporuje syntézu červených krvinek a zlepšuje mikrocirkulaci, což umožňuje každé kožní buňce přijímat potřebnou hladinu kyslíku a živin. Nejvyšší koncentrace resveratrixu je pozorována v černých odrůdách rozinek.
  3. Poskytuje prevenci zánětlivých onemocnění. Rostlina je bohatá na hořčík a draslík, které snižují kyselost a v důsledku toho riziko vzniku infekčních a zánětlivých kožních patologií.
  4. Chrání před slunečním zářením. Američtí vědci zjistili, že rozinky obsahují řadu aminokyselin, které mohou snížit poškození slunečním ultrafialovým zářením, snížit riziko popálenin a rakoviny.

Rozinky jsou obsaženy v některých kosmetických přípravcích pro místní použití, ale největšího účinku se dosáhne při perorálním podání.

Použitím rozinek lze zlepšit vzhled pokožky, zvýšit její atraktivitu a hlavně snížit riziko vzniku infekčních, zánětlivých a maligních onemocnění.

Bezpečnost a újma

Rozinky jsou bezpečná potravina. Má však i kontraindikace. Ve vzácných případech mohou rozinky poškodit tělo.

Mezi vedlejší účinky patří:

  1. Podráždění sliznic trávicího traktu. Velké objemy rozinek (více než 250 gramů najednou) mohou vyvolat exacerbaci chronické gastritidy nebo duodenitidy, žaludečního vředu. Během exacerbací je přípravek kontraindikován.
  2. Dyspeptické poruchy. Nadbytek vlákniny může vést k takovým poruchám trávicího systému, jako je průjem nebo zácpa, nevolnost, bolesti v podbřišku a zvýšená tvorba plynu.
  3. Obezita. I když se sušené hrozny dají použít při hubnutí, při nadměrné konzumaci mohou vést k přibírání tuku.
  4. Alergické reakce. Nejsou časté a projevují se mírnou formou (kožní reakce).

Rozinky mohou konzumovat těhotné ženy. Studie neprokázaly negativní vliv na průběh těhotenství a na zdraví dítěte v prvních letech života.

K zařazení rozinek do jídelníčku se doporučuje opatrně přistupovat kvůli riziku nežádoucích účinků.

READ
Topná kapalina - druhy a srovnávací charakteristiky

Jak vařit doma?

Recept na výrobu rozinek je docela jednoduchý. Zvažte hlavní kroky:

  1. Hrozny důkladně omyjte. Použijte teplý proud vody a každé ovoce opláchněte.
  2. Suchý. Můžete použít papírové ručníky.
  3. Ovoce rovnoměrně rozprostřete na povrch tácu. Bobule by se neměly navzájem dotýkat. Horní část podnosu by měla být pokryta ručníkem.
  4. Najděte vhodné místo k sušení. Nádoba s hrozny by měla být na suchém a teplém (ideálně na slunci) místě.
  5. Ovoce usušte. V průměru to bude trvat asi 4 dny, než hrozny úplně vyschnou. Hrozny se doporučuje každých 24 hodin obracet (pro rovnoměrné sušení).

Po uvaření by měly být rozinky skladovány ve vzduchotěsné nádobě na chladném místě, nejlépe v lednici.

Tipy pro výběr a přijetí

Při výběru v obchodě musí vysoce kvalitní rozinky splňovat následující kritéria:

  1. Barva. Všechny odrůdy hroznů sušením tmavnou. Normálně mohou být rozinky tmavě karamelové (nebo hnědé), modré nebo černé. Světlá barva (bílá, žlutá, červená nebo zlatá) indikuje použití chemikálií (jako je oxid siřičitý) v přípravku. Tmavé rozinky jsou tedy rozhodně zdravější než světlé.
  2. Vzhled. Kvalitní rozinky by měly být elastické (ne tvrdé), nepoškozené. Plody samotné mají matnou texturu a nelepí se k sobě. Na velikosti nezáleží, plody mohou být malé i velké.
  3. Chuť. V závislosti na odrůdě hroznů mohou mít rozinky mnoho chutí. Hlavní věc je absence zápachu kouře a chemikálií.

Po zakoupení lze rozinky skladovat v jakémkoli uzavřeném obalu na chladném místě. V tomto stavu může ležet od 6 do 12 měsíců.

Před použitím namočte rozinky na 30-60 minut do studené vody. Napařování ve vroucí vodě vede ke ztrátě některých vitamínů a antioxidantů.

Níže uvádíme několik pravidel pro zdravé používání rozinek:

  1. Čas přijetí. Rozinky je lepší jíst ráno (snídaně, oběd, odpolední svačina). Noční pití může vést k přetížení trávicího systému a problémům se spánkem.
  2. Denní sazba. Bohužel neexistuje žádný výzkum, který by ukázal, kolik rozinek denně sníst. Lékaři doporučují užívat ne více než 50-75 gramů najednou a až 1 gramů denně.
  3. Kombinace. Rozinky jsou ideální jako svačina, mohou sloužit jako alternativa sladkostí a pečiva. V lidovém léčitelství se používá k přípravě nálevů a odvarů. Často se používají směsi rozinek s medem a ořechy. Moderní vaření zahrnuje rozinky v sušenkách, chlebu, koláčích, salátech, zeleninových a masových pokrmech, stejně jako müsli a kompoty. Hodí se k tvarohu a dalšímu sušenému ovoci.

Dodržení všech jemností výběru, skladování a použití rozinek odhalí plný biologický potenciál a odstraní škodlivé účinky.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: