Mleté jablko aneb výhody a poškození brambor pro lidské tělo

Brambor je vytrvalá bylina z čeledi Solanaceae pocházející z Jižní Ameriky. Hlízy jsou bohaté na vitamíny a minerály. Moderní název vymyslel švýcarský botanik Kaspar Baugin v roce 1596. Předtím vědci raději používali výhradně botanické. Nejdražší odrůdou je La Bonnotte. Pěstováno na malém ostrově ve Francii. Pole se hnojí řasami, úroda se sklízí výhradně ručně. Cena za jeden kilogram dosahuje 650 €. Promluvme si o nejoblíbenější zelenině, jejích výhodách a vlastnostech.

Stručná historie původu: typy, vlastnosti

Jihoamerické indiánské kmeny začaly rostlinu pěstovat již před 8000 lety. Hlíza byla uctívána jako božstvo plodnosti. Evropané se o existenci kořenové plodiny dozvěděli díky španělským conquistadorům. První podrobný popis podal Cieza de Leon ve vědecké práci nazvané „Chronicles of Peru“ z roku 1553. Je pozoruhodné, že po 20 letech byly brambory na seznamu potravin zakoupených pro sevillskou nemocnici Krve Ježíše. Poté se postupně rozšířil po celé Evropě. Byla však považována za okrasnou toxickou kulturu. Francouzskému agronomovi Antoine-Augustinovi Parmentierovi se zatím v XNUMX. století nepodařilo prokázat, že je okopanina vhodná ke konzumaci. Objevilo se na Rusi za vlády cara Petra I. a říkalo se mu „zemské jablko“.

Jak se liší od sladkých brambor

Rostliny patří do dvou různých čeledí a jsou si podobné pouze v některých vnějších vlastnostech. Kulaté brambory. Obsahuje více vitamínů a minerálů a také rostlinné bílkoviny. Oproti batátům není vůbec sladký. V dochuti jsou slané tóny. Používá se k přípravě salátů, polévek, ozdob.

Složení a kalorie

Ve 100 gramech surového produktu je 77 kcal. Při vaření s malým množstvím másla se indikátor zvýší o dalších 10 jednotek.

  • vitamíny A, skupiny B, C, E a K;
  • biotin;
  • makroprvky, mikroprvky;
  • škrob, dextriny;
  • lysin, methionin, cystein;
  • fenylalanin, tyrosin;
  • neesenciální aminokyseliny;
  • mononenasycené mastné kyseliny;
  • nasycené mastné kyseliny.

Užitečné vlastnosti

Produkuje kyselinu alfa-lipoovou, která reguluje hladinu glukózy v krvi. Pomáhá snižovat krevní tlak. Patří do kategorie alkalických produktů, které normalizují acidobazickou rovnováhu. Podporuje rychlou obnovu mikroflóry gastrointestinálního traktu po intoxikaci alkoholem. Účinně potlačuje pocit hladu, aktivuje lipolýzu. Quercetin chrání buňky před negativními účinky volných radikálů. Zabraňuje vzniku zánětlivých procesů.

READ
Pěstování hroznů - jednoduchý návod na péči a tipy pro začátečníky, jak založit vinici na osobním pozemku

Flavonoidy snižují riziko vzniku maligních novotvarů. Železo a hořčík zlepšují správné fungování kardiovaskulárního systému. Posílit stěny krevních cév. Vitamínový komplex příznivě působí na nervový systém. Odstraňuje bezdůvodnou úzkost, nadměrnou podrážděnost, zvyšuje odolnost vůči stresu. Působí jako imunomodulační činidlo, usnadňuje průběh akutních respiračních onemocnění.

Peel: prospěch a škoda

Odstraňuje toxiny z těla, přebytečnou tekutinu, normalizuje stolici. Zabraňuje křečím, zlepšuje trávení. Díky zvýšené koncentraci draslíku zrychluje metabolismus. Podporuje rovnováhu elektrolytů. Minerální sloučeniny pomáhají vyrovnat se s anémií. V lidovém léčitelství se vařené slupky z brambor přikládají na popáleniny, aby se zbavily zánětu a bolesti.

Je kontraindikován u pacientů s arteriální hypotenzí, protože zhoršuje příznaky. Zelená slupka je toxická, vyvolává akutní intoxikaci.

Léčivé vlastnosti klíčků

Klíčky byly od starověku považovány za léčivé. Jsou základem pro nálevy, které se používají pro kosmetické účely. Odstraňte kožní dermatitidu, plísňová onemocnění. Potlačit záněty ústní sliznice. Zabraňte rozvoji stomatitidy. Zlepšit pohodu pacientů s dnou a artritidou. Uvolněte svalové křeče.

Výhody šťávy

Uznáváno oficiální medicínou. Zahrnuto v některých variantách dietního menu. Podle nedávného výzkumu má následující vlastnosti:

  • diuretikum;
  • spazmolytikum;
  • protizánětlivá.

Pravidelná konzumace bramborové šťávy zvyšuje hladinu hemoglobinu v krvi. Zlepšuje trávení, aktivuje metabolismus. Umožňuje udržovat rovnováhu voda-sůl.

Škody a kontraindikace

Zneužívání brambor vede k průjmu, zvýšené tvorbě plynu a plynatosti. Nezralá zelenina může vyvolat poruchu nervového systému, bolesti hlavy, závratě, zvracení a dušnost. Lékaři nedoporučují jíst škrobové odrůdy v přítomnosti urolitiázy, protože zpomalují vylučování kamenů z ledvin a močovodů. Nedoporučuje se pro diabetiky kvůli vysokému glykemickému indexu.

Jak si vybrat a uložit

Kvalitní hlízy jsou pevné na dotek. Měkkost, letargie, výrůstky na slupce naznačují zkaženost. Skladováno až 4 měsíce na suchém, tmavém a chladném místě. Teplota vzduchu by navíc neměla překročit +4°C.

Pravidla použití

Denní norma pro dospělého je 250 gramů. Lze konzumovat k večeři, ale v omezeném množství, aby se zabránilo nadýmání. Při tepelném zpracování párou je zachováno maximum užitných vlastností. Nekombinujte s pekařskými výrobky. Vrásčité, drobivé hlízy s velkým množstvím klíčků nejsou vhodné k jídlu.

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Brambory díky vysokému obsahu škrobu dodávají tělu značné množství sacharidů, a proto mohou být výborným zdrojem energie. Bílkoviny, které se nacházejí i v bramborách, dodají tělu čtrnáct z dvaceti esenciálních aminokyselin. Navíc v jakékoli formě a při jakémkoli tepelném zpracování je tato kořenová plodina velmi bohatá na draslík. Tento minerál přispívá k boji proti hypertenzi díky tomu, že podporuje vazodilataci. Draslík má také diuretické vlastnosti a je nezbytný pro lidi trpící dnou, acidózou, cystitidou a prostatitidou. Železo, fosfor, vápník, hořčík a zinek obsažené v bramborách napomáhají růstu a posilování kostí. Je velmi důležité sledovat rovnováhu fosforu a vápníku v těle, protože nadbytek fosforu a nedostatek vápníku může vést ke snížení hustoty kostí a v důsledku toho k osteoporóze. Brambory obsahují také vitamíny B1, B2, B5, B6, B9, B12, D, E, H a K.

READ
Vzduchové vytápění skleníku v zimě: funkce video, jak to udělat sami

10294_R06_Potato_infographic.jpg

Výhody brambor pro tělo

Dobré pro zdraví srdce. Vláknina aktivuje látkovou výměnu, snižuje celkovou hladinu cholesterolu v krvi, čímž snižuje riziko vzniku srdečních chorob a ucpání cév, draslík tento účinek zesiluje. Vitamin B6 zase zabraňuje hromadění homocysteinu v těle, jehož nadbytek vede k poškození cév.

Podpora kostí. Fosfor, železo, vápník, zinek a hořčík, které se nacházejí v bramborách, příznivě ovlivňují složení kostí, železo a zinek zase hrají zásadní roli při tvorbě kolagenu, důležitého pro klouby a chrupavky. Fosfor a vápník jsou nepostradatelné složky optimální mineralizace kostí.

Zdraví nervového systému. Vitamíny skupiny B přispívají k tvorbě hormonů štěstí – serotoninu a dopaminu. Pravidelná konzumace bramborových pokrmů vám tedy pomůže se rozveselit a cítit se lépe.

Podporuje funkci mozku. Glukóza a vápník jsou důležité pro správné fungování mozku. Bylo tedy prokázáno, že glukóza, která se do těla dostává s jídlem, podporuje mozkovou činnost, pomáhá nám soustředit se a vstřebávat nové informace. Draslík, podporující zdraví cév, zlepšuje zásobování mozkových buněk okysličenou krví, bez níž se duševní činnost neobejde.

Podporuje paměť. Brambory také obsahují cholin. Je důležitý pro udržení zdravého spánku, zlepšení paměti, zlepšení schopností učení a posílení svalů. Cholin ovlivňuje strukturu buněčných membrán, podporuje přenos nervových vzruchů, metabolismus tuků a je důležitý i pro prevenci a prevenci chronických zánětů v těle.

Doporučeno pro dietu během těhotenství. Kyselina listová je jednou z nezbytných složek v procesu tvorby DNA, je to kyselina listová (také známá jako vitamín B9), která zabraňuje mutacím v buňkách DNA a zabraňuje vzniku rakovinných nádorů v těle.

Dobré pro trávicí systém. Potraviny bohaté na vlákninu mají pozitivní vliv na činnost střev a jsou také nepostradatelné pro ty, kteří chtějí mít váhu pod kontrolou. Vláknina, která se dostává do trávicího traktu, poskytuje pocit sytosti na dlouhou dobu a zabraňuje přejídání. Ale v tomto případě mluvíme o bramborách vařených bez oleje, sádla, slaniny nebo jiných přísad, které výrazně zvyšují obsah kalorií v pokrmu.

Rezistentní škrob ve složení brambor je téměř beze změny dodáván do distálních částí trávicího ústrojí, kde slouží jako výborný zdroj výživy pro prospěšné mikroorganismy. Rezistentní škrob navíc stimuluje svaly střevní stěny, snižuje riziko zácpy a také nadměrné tvorby plynů.

READ
Zápach na venkovském záchodě: 5 účinných způsobů odstranění

Škodlivé vlastnosti brambor

  1. U některých lidí trpících individuální přecitlivělostí mohou brambory vyvolat alergickou reakci, ale to je poměrně vzácné.
  2. Kontraindikací užívání brambor může být i přítomnost cukrovky nebo obezity, protože obsahuje mimo jiné jednoduché sacharidy. Pamatujte, že doporučená maximální porce brambor v celkové denní stravě je do 10 %.
  3. Neměli byste se nechat unést kořenovou plodinou s gastritidou s nízkou kyselostí a atrofickou gastritidou. V těchto případech se brambory mohou stát dráždivou látkou, která může průběh zhoršit.
  4. Užívání beta-blokátorů, které jsou často předepisovány pro různé patologie srdce a krevních cév, vede ke zvýšení obsahu draslíku v krvi. Na tento prvek jsou bohaté i brambory. Hyperkalémie může způsobit rozvoj konvulzivního syndromu.
  5. Při dopadu světla na hlízy brambor nebo při klíčení výhonků se v bramborách může tvořit solanin. Otrava solaninem je vzácná, ale pokud k ní dojde, příznaky jsou podobné jako u gastrointestinální poruchy: zvracení, průjem. Krevní nečistoty jsou možné, protože solanin poškozuje horní vrstvu střevního epitelu. Obvykle žádná teplota.
  6. Nejškodlivějším bramborovým pokrmem jsou brambory smažené na oleji nebo sádle (při tepelném ošetření kořenová plodina ztrácí vlhkost a na její místo přichází tuk, pokrm se stává velmi kalorickým, je obtížně stravitelný). Ani hranolky byste se neměli přejídat (při jejich přípravě se ztrácí vlhkost, zvyšuje se kalorický obsah, takové brambory jsou bez vitamínů, vlákniny a bílkovin a rychlé sacharidy nastartují proces ukládání tuku). Akrylamid se navíc může tvořit v bramborách smažených na oleji nebo sádle (co to je a jak může akrylamid tělu škodit, přečtěte si náš článek).

Pravdy a mýty o bramborách

První mýtus: brambory jsou bohaté na sacharidy, takže se z toho přibírá. Ve skutečnosti jsou sacharidy pro lidské tělo životně důležité. Jsou hlavním „palivem“ pro svaly a jediným zdrojem energie pro lidský mozek. Navzdory všem známým mýtům za přibírání tuku nemohou sacharidy.

Klinické studie nenalezly souvislost mezi konzumací brambor a obezitou. Brambory samy o sobě nejsou tučné jídlo. Mastný a vysoce kalorický tento produkt umožňuje vaření ve velkém množství oleje a použití škodlivých omáček. Samotná brambora (například vařená) není kontraindikována ani při dietách.

READ
Pěstování borůvek doma v květináči na parapetu, foto

Druhý mýtus: Glykemický index brambor je velmi vysoký. Glykemický index brambor se liší, nelze tedy říci, že by nějaká brambora měla vysoký glykemický index. Samotný pojem “glykemický index” není stálá kvalita produktu, může se měnit pod vlivem různých faktorů, jako je technologie vaření. Nejnižší glykemický index má brambor uvařený al dente a ponechaný v kastrůlku pod pokličkou – za pár minut „dosáhne“ připravenosti. Glykemický index také závisí na tom, kde brambory rostou a jak jsou zralé.

To samozřejmě neznamená, že brambory neovlivňují zvýšení hladiny cukru v krvi. Jen tento vliv není tak velký, jak se běžně věří.

Mýtus třetí: sladké brambory sladké brambory jsou zdravější než bílé. Někdy jsou hranolky nebo bramborové lupínky vydávány za zdravější verzi pokrmu. Jedná se čistě o marketingový tah. Složení bílých a sladkých brambor je do značné míry podobné: jejich obsah kalorií a obsah vlákniny jsou přibližně stejné. Bílé brambory však mají pouze 2 g glukózy na 100 g výrobku, zatímco batáty mají 13 g. Navíc běžné brambory mají více bílkovin a sacharidů.

Není důležitý druh brambor, ale způsob vaření, který zvolíte. Hranolky a hranolky jsou v každém případě škodlivé. A brambory pečené v celku s trochou oleje a soli jsou zdravé.

Jak vybírat a skladovat brambory

Zatímco velké brambory jsou hezčí a snáze se loupou, střední a malé brambory obsahují mnohem více živin, takže to s velikostí nepřehánějte, zvláště pokud brambory skladujete delší dobu.

Pozor také na tloušťku slupky – čím je silnější, tím je brambor považován za vyzrálejší, což znamená, že bude pravděpodobně déle ležet. Nekupujte zelené nebo naklíčené brambory, protože jsou nabité alkaloidy, které mohou způsobit otravu.

Brambory se nejlépe skladují v pytlovinách nebo dřevěných krabicích. Produkt z obchodu by neměl být ponechán v plastových sáčcích. Pokud na podzim nakoupíte hodně brambor a nehodláte je v dohledné době použít, je nejlepší je dát do krabice a uskladnit ve sklepě, sklepě nebo na zaskleném balkoně. Průměrná optimální teplota skladování brambor je 2–3 °C. U různých odrůd se však může mírně lišit.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: